Utrustning och metod

Utrustning

Vi kombinerar konventionella enrotoriga RC-helikoptrar, radiostyrda multirotorer och fullskalaflyg för att erbjuda så stor flexibilitet och kostnadseffektivitet som möjligt. Multirotorer är små, tysta och

 

lättmanövrerade, medan den konventionella helikoptern är oslagbar när det gäller stor nyttolast. Fullskalaflyg är användbart vid stora insamlingsvolymer. Alla våra radiostyrda enheter har GPS- och höjdlåsning. För närvarande har vi tre oktokoptrar och tre vanliga RC-helikoptrar.

Kamerorna byter vi ut allteftersom nya och bättre modeller kommer ut på marknaden. För närvarande tar vi stillbilder med Canon 550D, Sony NEX-7 och Nikon D800, och video med Nikon D600 med Tassinflat kontrastkurva. Den okomprimerade HDMI-signalen från kameran lagrar vi in på extern recorder som Apple Prores 422 HQ eller Avid DNxHD. 10 bitars färgdjup tillsammans med kamerasensorns stora dynamik och Tassinflat kontrastkurva ger stort svängrum i post produktion. Vi har även möjlighet att flyga RED Scarlet, Canon C300 eller liknande kameror som kunden tillhandahåller.

 

Kamerans sökarbild skickas ner till marken via en videolänk, så vi ser alltid exakt hur bilden blir innan den tas. Vid inspelning av rörligt flygfoto används sökarbilden för regi till operatören.

Via telemetri sänds information om helikopterns höjd och position ner till marken i realtid. På så vis kan vi ta bilder från exakta punkter och höjder, användbart till exempel för att visa utsikten från en balkong i ett hus som ännu inte är byggt. Bilderna levereras via vår hemsida. Självklart gör vi även printar på riktigt fotopapper om så önskas. Vi har hög kompetens inom bildredigering och kan göra avancerad efterbearbetning såsom panoraman, infogning av blå himmel, borttagning av oönskade objekt etc.

2008 skrev vi en instruerande artikel om flygfoto från radiostyrd helikopter för tidningen FOTO.

Säkerhet vid flygfotografering

Vi flyger aldrig över människor eller djur som inte ingår i produktionen, och förbehåller oss rätten att ställa in eller avbryta en flygning om väder eller andra omständigheter påverkar säkerheten för person eller egendom.

Vi har erforderligt tillstånd från Transportstyrelsen för att bedriva UAS-verksamet.

 

 

Se bildspel från filminspelning på Gotland 2011

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *